09 sierpnia 2024

Jeszcze dwadzieścia lat temu, 90% pracy polegało na żmudnej pracy kreślarskiej.

Poczynając od koncepcji i dziesiątkach, czasem setkach szkiców koncepcyjnych wymagających ogromnej wyobraźni. Szkice te trzeba było na bieżąco dostosowywać pod rzuty i przekroje, a samo utrzymanie realizmu pomiędzy rysunkiem budynku, a rzutami wymagało dokładności i precyzji oraz znajomości zasad geometrii wykreślnej. Pojawienie się programów komputerowych zrewolucjonizowało każdą dziedzinę życia w tym i projektowanie. Czy jest to zasadne? 

Odradzam rezygnowanie z nabytych umiejętności jeżeli można je wykorzystać na plus, jednak należy również wykorzystywać dobrodziejstwa kreacji ludzkiego umysłu w tym i programy komputerowe, które za pomocą kilku przesunięć myszki i naciśnięć klawiatury pozwalają stworzyć fotorealistyczny rysunek tego samego obiektu z zupełnie innej perspektywy. Brzmi to przyjemnie biorąc pod uwagę, że realistyczny rysunek architektury może zając od kilku do kilkunastu godzin, a papier przy tworzeniu rzutów nie jest wyrozumiały dla poprawek cieńkopisem.

 

Projektowanie w XXI wieku

Jak pisałem wcześniej, programy graficzne dają ogromne możliwości od zmiany oświetlenia czy obrotu "bryły" by znaleźć lepsze ujęcie w czasie od kilku do kilkunastu minut. Jeżeli zaczynasz przygodę z projektowaniem czas na zaznajomienie z jakimi programami mamy do czynienia. Osobiście w trakcie studiów architektonicznych wszystko co było związane z komputerem rodziło moje zainteresowanie, a z drugiej strony frustracje, że jest tego tak mało. Akurat studiowałem w czasie przełomu gdzie na studiach ekonomicznych praca w programach była standardem, a w architekturze wiedziano o 3dsMaxie czy Lumionie i Cinema 4d ale nikt tego nie uczył, ponieważ wizualizacje pozostawiało się zewnętrznym firmom i bazowało się na kilku dobrze znanych programach CAD. 

 

Podstawą zawsze jest rzut i przekrój i kłady,

to oczywista oczywistość. Bazą do projektowania 2d są programy CAD - AutoCAD, archiCAD, CAD 2d, LibreCAD ect. Nazwy różne, tak jak ekrany, skróty i panel, ale w ogóle chodzi o jedno - rysowanie prostych/łamanych linii jak również krzywych i geometrii. Nie będziemy się tutaj rozpisywać który program jest dobry wg mojego rankingu. Rzeczy które są użyteczne w projektowaniu CAD integracja 3d jak i BIM. Reszta to dodatki. Oczywiście nie muszą te programy pozwalać na fotorealistyczny rendering, też nie taka jest ich rola ponieważ ostatecznie duże projekty jak i wielometrowe banery zazwyczaj wymagają programów dedykowanych. Oczywiście można mówić o renderach programów CAD przy pomocy narzędzi takich jak Photoshop, czy darmowego Gimp'a. Jednak prawda jest taka, to narzędzia kreślarskie, a architekci z nich korzystających zazwyczaj powstałe bryły przesyłają dalej do podwykonawcy czy pracownika biura orientującego się w renderingu.  Tak jak wyżej wspomniałem są różne programy kreślarskie i w zasadzie ich wybór to wybór zależny od "rodziny" produktów tak by integracja była prosta, oraz drugi niemniej ważny punkt - ceny. Co do integracji, większość CADowskich programów dużych zawodników łączy się z każdym innym produktem 3d tej czy BIM tej samej firmy - taka jest dobra praktyka. Co do ceny, mamy graczy oferujących darmowe programy CAD jak i takich gdzie abonament idzie w tysiące.

 

Zobacz to co tworzysz

Jeżeli projektujesz i nie jesteś obdarzony (tak jak ja) ponadprzeciętną wyobraźnią - nie ma siły, by na bazie szkicu bazującego na rzucie móc w pełni odczuć bryłę w przestrzeni. Tutaj z pomocą przychodzą wszystkie programy 3d. I tutaj mamy dodatkowy podział, istnieją specjalistyczne programy służące do tworzenia wystroju wnętrz  jak i takie skierowane głównie dla projektantów sceny zewnętrznej. Mnogość programów przerasta moje kompetencje by je w pełni omówić. Postaram się wymienić kilka programów ogólnych. Mamy więc polskiego sketchupa od Trimble, 3ds maxa od Autodesku, Maxon - cinema 4d , polski blender jak i takie produkty jak cedreo (połączenie cad z 3d w przeglądarce internetowej. Wachlarz produktów jest wielki, jednak należy pamiętać, że programy takie wymagają silnika renderującego i to jest meritum tematu. Jeżeli zamierzasz wydać kilka tysięcy na program warto mieć świadomość, że bez silnika (a dokładniej na podstawowym silniku) rendery nie będą wyglądać jak te w top 10 na pintereście czy na behance. 

 

Obraz zapierający dech w piersiach

Silniki renderująca są tym co pozwala jeździć samochodem (programem) Bez nich dysponujemy podglądem i jak zwykle mamy szeroki wachlarz produktów, jednak tutaj już należy cofnąć się wstecz przy wyborze programu ponieważ nie każdy silnik jest kompatybilny z każdym programem. Silniki renderujące to farba na płótnie, na którym póki co była tylko kreska ołówkiem. Mamy Vraya, Corone, czy Arnolda dedykowanego pod Autodesk. Dzięki takim silnikom powstają mn. efekty filmowe we Władcy pierścieni, filmach Marvela czy Parku Jurajskim. To co widzisz kiedy jesz popcorn, a sprawia wrażenie realnego na ekranie to właśnie zasługa tego elementu. Jak mówiłem, silnik renderujący jest właściwie traktowany jako część programu 3d, jedno bez drugiego nie zagra, dlatego zanim wybierzesz opcje x lub y zobacz czy program do pracy 3d jest kompatybilny z tym wymarzonym silnikiem. 

 

Alternatywa dla silników renderujących

To boom ostatnich lat. Programy takie jak Lumion, Twinmotion czy 5d Render to dla mnie wynalazek na miarę koła. O ile programy CAD już od kilku lat radziły sobie dobrze zarówno pod kontem dopracowania jak i ceny, tak wyżej wymienione przeżywają teraz swój złoty czas. Co prawda możliwości edycji modelu w nich są na tyle ograniczone, że muszą współpracować z programami do kreowania brył 3d. Ich serce, czyli możliwości renderingu jest mocne i ma się dobrze. Dodawanie ludzi i zwierząt, setek o ile nie tysiące modeli małej architektury i drzew, rozbudowane bazy materiałowe z dużą możliwością dostosowania ich pod własne potrzeby jak i dostosowywania kamery i warunków pogodowych to mistrzostwo, na którym bazują te programy. W kwestii wyboru mamy duże rozbieżności cenowe, ale wszystkie programy z tego zakresu zapowiadaj się bardzo obiecująco ponieważ z każdym rokiem jakość stopniowo wzrasta, a możliwości się powiększają. Programy te jednak jak silniki renderujące samodzielnie działać nie będą. Potrzebna jest tutaj chociaż minimalna możliwość ingerencji w bryłę by móc poprawiać ewentualne niedociągnięcia osoby przygotowującej pliki do renderingu, czy wprowadzenie drobnych aktualizacji w modelu, a co za tym idzie jakikolwiek program do edycji brył 3d jest potrzebny.


Inne zagadnienia

Rozwijają się rónież inne gałęzie związane z projektowaniem, wyżej wspomniane BIM - odsyłam do internetu, projektowanie parametryczne czy programy w których projektowanie oparte jest między innymi na sztucznej inteligencji. Osobnym tematem wymagającym omówienia jest również podsprodukcja w programach graficznych 2d takich jak Photoshop czy Gimp do obróbki zdjęć. Branża projektowa i pokrewna z nią branża Arch-Wiz zmienia się i nie sposób porównać tego co było 10 lat temu do tego co dzisiaj mamy możliwość wypróbować. Różnica jest widoczna skokowo z roku na rok.

 

Co w przyszłości?

W przyszłości będzie coraz ciekawiej, jak wspominałem sam temat AI to potężne możliwości pozwalające na wprowadzanie nowych rozwiązań zarówno w kreśleniu rzutów, kreowaniu brył czy ujęciach stałych i animacjach. Jednak teraz jeżeli projektujesz lub rozważasz wejście w temat korzystania z programów CAD/3d i silników renderujących lub osobnych programów do renderowania, pamiętaj możliwości jest wiele, zanim podejmiesz decyzję skorzystaj z informacji od znajomych czego używają i wiedz, że większość programów oferuje darmowe okresy próbne dla firm czy studentów, a internet w tym serwisy w stylu YouTube przepełnione są samouczkami.  A na chwilę obecną, jeżeli dotarłeś aż tutaj dziękuje za zapoznanie się z tematem

red. Adam Soiński

 

 

 

 

Projektowanie za pomocą programów komputerowych

MENU

FORMULARZ KONTAKTOWY

E-mail

Numer telefonu

Temat

Wiadomość

WYŚLIJ
WYŚLIJ
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

Strona www stworzona w kreatorze WebWave.

O NAS

Ewa M. - Modelka, malarka, artystka, marszandka, projektantka ubrań.

Adam S. - Projektant wnętrz, grafik, 3d artist.

KONTAKT

Tel. +48 601 930 039

projekt@smstudios.pl

Towarowa 41

61-896 Poznań